Visor och låtar

Inspelning: Studio 7, Sveriges Radio, Stockholm (23/1 1970).
Tekniker: Göte Nilsson.
Producent: Lennart Hanning.
YTF 50140 (1970, nyutgåva)
Tillgänglighet: slutsåld

SIDA A:

1. Det var dans borti vägen
Musik: Helfrid Lambert. Text: Gustaf Fröding. Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt (Gitarr och dragharmonika).

2. Polska efter Pekkos-Per (live)
Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

3. Jungfru Maria
Musik: Nils Söderström. Text: Erik Axel Karlfeldt. Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

4. Kärleksvisa efter Pekkos-Per
Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

5. Vår
Musik: Torgny Björk. Text: Per E Rundquist. Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

6. Kristallen den fina
Folkvisa.


SIDA B:

1. Kullerullvisan
Folkvisa. Text: K-E Forslund. Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

2. Efterkälken efter Hjort-Anders
Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

3. I folkviseton
Musik: Torgny Björk. Text: Nils Ferlin. Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt (Från mitt ekorrhjul).

4. Polska efter Gössa-Anders
Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

5. Loriks-polskan efter Gössa-Anders
Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt.

6. Skalden Wennerbom
Musik: Torgny Björk. Text: Gustaf Fröding. Herr T sång/gitarr, Ole Hjorth fiol, Björn Ståbi, Bernt Nyholm flöjt (Nya dikter).


En förtrollad natt i Sundsvall

Under samlingsnamnet Herr T. och hans Spelmän döljer sig fyra musikanter av största mått. Torgny Björk, trubadur och ledare för gruppen berättar något om hur gruppen bildades: 'För några år sedan skulle några målare ha vernissage i Sundsvall. En av dom var Björn Ståbi. På något sätt blev flera vissjungare inblandade för att åstadkomma en visafton i samband därmed.'
Eftersom sådana som Cornelis och Alf Hambe bl a medverkade, ansåg en lokaltidningsrecensent det meningslöst att bedöma måleriet på grund av att medborgarna skymde sikten. Gaget till sjungarna utgjorde en fest, som väl befäste ett uselt ekonomiskt utbyte för konstnärerna.
Sedan dess är det uppenbart att spelmän heller aldrig vill sluta spela i tid. I timtal fick vi vänja oss vid den egendomliga musik, som en del alltid måste förknippa med 'knätofs' och med detta färga omdömet. Vissångare är en rätt isolerad grupp musikanter, liksom spelmän. En delvis självvald situation.
Natten i Sundsvall och kommande konfrontationer innebar för mig att, en sakta men till stabilitet utvecklad känsla för äkta spelmansmusik föddes.
När det gäller 'Björne' tror jag det tog längre tid att vilja pröva nya vägar, som den här plattan är ett uttryck för. Eftersom han och jag spelat 'på gehör' är det lyckligt att Björn hade en även musikteoretiskt skolad 'spelmanspolare' som Ole Hjorth, och att vi fick kontakt med en sådan flöjtist som Bernt Nyholm. Jag är för min del lycklig över att få spela samman med sådana 'musikanter', slutade herr T."

Lennart Hanning
producent